måndag 3 mars 2008

Fajitaspaj

I lördags ärade min mamma, hennes sambo och min bror ett besök. De körde hela vägen från Skåneland till Göteborg och för att de skulle känna sig riktigt välkomna planerade jag att bjuda på mat när de kom fram. Jag hade först tänkt göra en tacopaj men efter lite betänketid ändrade jag mig och resultatet blev en fajitaspaj med grönsallad, nachos och guacamole.

Fajitaspaj
3-4 personer

Pajdeg
125g smör
1,5dl vetemjöl
1,5dl grahamsmjöl
1msk vatten
1 nypa salt

Fyllning
2-3 kycklingfileer
1 påse fajitaskryddmix
1 burk majs
1 burk creme fraiche med paprika/chili smak
paprika
nachos
riven ost

Guacamole
2 avokado
vitlök
citron
rödlök
creme fraiche

Börja med att blanda ingredienserna till pajdegen och låt den sedan stå och vila i kylskåpet i minst en halvtimme. Därefter kan du förgrädda skalet i ugnen i ca 10 min vid ca 225 grader.

Under tiden kan du skiva och bryna kycklingen och tillsätta kryddmixen och majsen. Ta ut pajskalen ur ugnen och lägg i kycklingen. Ta därefter creme fraichen och fördela jämnt över pajen. Skiva paprikan och och lägg denna över (man kan ev. använda tomater i stället). Smula nachochipsen över pajen och strö slutligen över lite riven ost. Grädda pajen i ca 15 min eller tills osten har fått fin färg.

Servera med guacamole, en grönsallad och resten av nachochipsen.

Pajen blev underbart smaskig så det var tur att jag gjorde två =)

1 kommentar:

Fru Spara sa...

Mums så gott det låter! Detta ska jag överraska maken med någon dag!

Tack för receptet!